A więc musiałam sięgnąć po książkę
Test ten pozwala na zbadanie szybkości uczenia się i przeuczania u koni, oraz zdolności zachowania wyuczonych rakcji w trudnych warunkach.
Sytuacje w metodzie sa analogiczne do tych spotykanych na codzień z treningu koni.
Jak przebiega?
-warunki nowe, nieznane dla konia,
-dwa pojemniki na owies, kilkanaście metrów od wejścia, w odległości ok.10m jeden od drugiego,
-czas- przed karmieniem koni
pierwszy dzien obserwacji- uczymy podchodzenia do jednego z pojemników w ktorym znajduje się owies (drugi pusty). Podprowadzamy konia (2-4 razy średnio)- koń powinien zacząć sam podchodzić do tego pojemnika. Jak to zrobi- koniec na dziś.
U koni o słabych procesach nerwowych nowa sytuacja wywołuje reakcje pasywno-obronne,
drugi dzień-w nastepnym dniu podprowadzamy konia do pojemnika, kończymy eksperyment gdy koń z wlasnej inicjatywy podejdzie 3 razy do właściwego pojemnika.
W tym dniu mniejsze znaczenie ma siła procesów nerwowych-koń zna warunki. Widać natomiast zrównoważenie tych procesów- podchodzenie do pojemnika spokojnie, w prostej linii.
w trzecium dniu- powtarzamy eksperyment (3 podejścia), zmieniamy pojemnik z owsem- przekładamy owies do drugiego pojemnika. Kończymy po 3 krotnym podejściu konia do pelnego pojemnika bez pomocy człowieka.
Brak owsa w pierwszym pojemniku wywołuje różne zachowania- osłupienie, - słabe procesy nerwowe, konie o niezrównoważonych procesach nerwowych przejawiają niepokój i zdenerwowanie, konie o silnych i żywych procesach nerwowych szybko przechodzą do drugiego pojemnika. U koni u woklnych procesach reakcja zachodzi bardziej ospale.
Drugie podejście-jeżeli koń powtarza początkowo podchodzenie do pierwszego pojemnika, mimo 3krotnej pomocy czlowieka- uczy się wolno, u koni niezrównoważonych reakcja na pokarm może nawet zanikać przy jednoczesnym pobudzeniu ruchowym
W czwartym dniu oba pojemniki napełniamy i pozwalamy koniowi wybrać, sprawdzając ktora reakcja jest bardziej utrwalona. Gdy koń samodzielnie 3 krotnie podejdzie do wybranego pojemnika- przeuczenie, pojemnik do ktorego kon podszedł oprózniamy, gdy koń 3 krotnie podejdzie do innego pojemnika (pelnego) robimy drugie w tym dniu przeuczenie- oprózniamy pojemnik.
Aż dwa przeuczenia w jednym dniu pozwalają sprawdzić szybkośc uczenia się (procesów nerwowych), siłę wewnętrznego hamowania i zrównoważenia.
Konie o silnych i zrównoważonych procesach podejdą do drugiego pojemnika(ok. 3,4 podejścia w ciągu eksperymentu) a nie do pierwszego (15-17 podejść!), powtarzają reakcje ostatnio wyuczoną,
Piąty dzień: badamy odporność na zmiany w środowisku. W pomieszczeniu jeden pojemnik z owsem, gdy koń do niego podejdzie włączamy dzwonek lub sprawiamy ze coś sie rusza na przedniej ścianie (nowe warunki). Wskaźnik sily procesów nerwowych- zdolnośc zachowania przez konia wyuczonej rekacji, gdy coś zmienia się w otoczeniu, czyli wyhamowania reakcji pasywno-obronnej. Konie op silnych procesach dobrze to znosza, o słabych nie, pojawia się pasywno-obronna reakcja.
uff... Teraz wystarczy?
Ogólnie w skrocie- badanie pozwala okreslić jak szybko ucza się konie, jak szybko przeuczają się, jak wyuczone reakcje maja się do zmian w otoczeniu, jak silne sa procesy nerwowe