Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Zapraszamy do dyskusji
Awatar użytkownika
Yasmine
Posty: 16
Rejestracja: wt sty 06, 2009 12:43 pm
Lokalizacja: Białystok

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Yasmine » wt sty 13, 2009 2:29 pm

Jak założysz temat to mogę opowiadac hehe. Mój mąż jest Marokańczykiem, więc troszku tam bywamy.

Masz może więcej zdjęć polskiej ekipy z Dubaju?

DuchowaPrzygoda

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: DuchowaPrzygoda » wt sty 13, 2009 2:40 pm

też jeździ konno, wpadajcie szybko do mnie...ja teraz trochę chora. To mi pomoże! :D
Dagmara też miałaś przybyć..... :D

Awatar użytkownika
Dagmara Matuszak
Administrator
Posty: 726
Rejestracja: pt paź 12, 2007 12:52 am
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Dagmara Matuszak » wt sty 13, 2009 2:47 pm

Yasmine pisze: Masz może więcej zdjęć polskiej ekipy z Dubaju?
Te konie startowały w barwach rosyjskich. :mrgreen: Poszukam zdjęć, ale polskiej ekipy chyba na nich nie ma.
DuchowaPrzygoda pisze: Dagmara też miałaś przybyć..... :D
Z ogromną przyjemnością i nieodmiennie mam nadzieję, że się uda - tylko nie czekaj na nas z wyzdrowieniem ;), bo póki co na horyzoncie tylko praca...

Edit: mam parę fotek, ale tak jak myślałam bez Polaków. Niemniej jednak muszę Wam pokazać przynajmniej jedno :D.
Zdjęcie podobnie jak poprzednie autorstwa Pawła Krawczyka:
Załączniki
Dzikie wielb31dy pas1 sie na .jpg
Dzikie wielb31dy pas1 sie na .jpg (37.2 KiB) Przejrzano 3361 razy
They're dangerous at both ends and crafty in the middle.

Mazazel

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Mazazel » ndz maja 03, 2009 7:17 pm

U mnie sezon rajdowy udanie rozpoczęty- majówka na końskim grzbiecie:) Subway spisał się świetnie, poznaliśmy dwie nowe stajnie i koniarzy z którymi być może wyruszymy kiedyś na wspólny szlak. A poza tym okazuje się, że:

* rajd to dla konia nie tylko wysiłek fizyczny- jechaliśmy wolno, koń był przygotowany, nie zmęczył się nadmiernie- ale spory psychiczny. W nowym miejscu mało jadł, był rozkojarzony, pierwszego dnia jakby obrażony troche, drugiego już bardziej pogodzony z losem. Na popasach nie chciał pić, a pasł się na nich dopiero drugiego dnia. Pierwszy popas to po prostu stał i czekał lub próbował zawracać do domu.

* kiedy kupowałam sakwy do siodła, najważniejsze dla mnie było, żeby były jak najbardziej pakowne- to niekoniecznie najlepsze podejście: duże sakwy na małym koniku wiszą za nisko, gdy są niedopakowane do końca, ciasno- rzeczy w nich przesuwają się. Lepsze mniejsze sakwy a ciasno spakowane; myślę też, że dokupię sakwy przednie żeby rzeczy lepiej porozdzielać i żeby nie tylko tył siodła był obciążony.

* nauka spokojnego chodzenia obok człowieka, nawet bez trzymania za uwiąz, bardzo procentuje podczas wyprawy- można ulżyć koniowi i część odcinków przebywać pieszo.

* czego nie zabrałam, a warto byłoby: więcej par skarpet (na obtarte stopy jak znalazł); cienkie, najtańsze ale jednak klapki- żeby stopy odpoczęły od butów; kopystka druciana zamiast grubej plastikowej zajmowałaby dużo mniej miejsca.

Obrazek

A w ogóle to: dostałam wspaniałą mapę "szlak konny woj. łódzkiego im mjr Hubala", jest na nim zaznaczone ok 170 stajni, kto chętny ze mną odwiedzić je wszystkie? :) (niekoniecznie za jednym zamachem;))

Awatar użytkownika
sepet
Posty: 95
Rejestracja: wt sty 29, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Bolęcin
Kontakt:

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: sepet » ndz maja 03, 2009 11:52 pm

Ja osobiście podróżuję konno najczęściej w siodle wojskowym (nota bene to powyżej to wojskowy Mc Cleen jeśli dobrze widzę :) ) - używam siodła wz 36 szeregowego, a ostanio wz 25 oficerskiego. Sakwy są małe, ale za to można w nich zmieścić ciasno wszystko co potrzebne, łączeni z zapasową podkową, garścią gwoździ i specjalnym uniwersalnym narzędziem do awaryjnego przybijania i dociągania podków (kupiłem kiedyś na targach Equitana). Jako że jestem kowalem - przydaje się taki rodzaj samowystarczalności.
Co do map - uzywam wojskowych w skali 1:25000 + busola, a ostatnio również nawigacji GPS, ale z wgranymi mapami wojskowymi topograficznymi. Idealnie pomaga to w szukaniu własciwej drogi i oszczędza wysiłku koni nieraz nadmiernego z powodu błądzenia :)
Mikołaj Rey

Mazazel

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Mazazel » pn maja 04, 2009 7:47 am

Tak, siodełko to mcclellan:) mam je jakieś 8 lat, bardzo się dobrze spisuje. Mapa moja niby dość dobra (skala 1:75 000) i trasy częśc jeździłam wczesniej rowerem, ale i tak sie raz zgubiliśmy, całe szczęście okazało sie że niechcący zrobiliśmy skrót:) a to m.in dlatego, że jak juz czułam że coś źle jedziemy i zatrzymywałam kierowców (dwóch na 10 minut, leśna droga;)) to oni zamiast sie zatrzymać, zwalniali, mijali mnie, ja ich goniłam, a oni mi uciekali:D Nie wiem jaki sygnał im dawać, bo na wyciągnięta rękę i konia w poprzek drogi reagują własnie tak. hmmm może tekturka z wielkim białym znakiem zapytania?:D
Co do bycia kowalem hmm brzmi świetnie, tarnikiem zadziałać umiem, ale nożem już nie:)
GPS- marzy mi się taki zegareczek który pokaże dokładnie ile przejechałam.

Awatar użytkownika
sepet
Posty: 95
Rejestracja: wt sty 29, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Bolęcin
Kontakt:

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: sepet » pn maja 04, 2009 8:31 am

Teraz urządzenia GPS są niedrogie. Ja uzywałem telefonu komórkowego z wgranym programem nawigacyjnym oraz osobnego modułu GPS który łączy się przez bloototh. Moduł ma wielkość pudełka zapałek i siedzi sobie w kieszonce, a telefon słuzy jako nawigacja a przy okazji... jest telefonem. Ważne tylko, żeby telefon miał mozliwość wgrania takiego softu - powinien mieć system operacyjny Symbian (np. nokie z serii N i E). W razie potrzeby słuzę radą na priva.
Zegarek pokazuje Ci tyko współrzędne geograficzne, ale mapy turystyczne sa na ogół kiepsko skalibrowane i te dane nie są szczególnie przydatne...
Mikołaj Rey

Awatar użytkownika
Katarzyna Suchecka
Posty: 176
Rejestracja: wt gru 08, 2009 6:36 pm
Lokalizacja: leszno/londyn
Kontakt:

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Katarzyna Suchecka » pn maja 10, 2010 11:22 pm

Witam odświerzam temat.
Chciałabym dowiedzieć się ile max może koń dziennie przejść na rajdzie jeśli jedzie się przypuśćmy na 2-3 dni a jeżeli np na tydzień?

I jak takiego konia do tego przygotować?
Pytanie czy któś był kiedyś na rajdzie mieszanym np koń plus człowiek piechotom bądź rower?
....ogromny wilk, jedno z trójki dzieci, jakie Loki miał z olbrzymką Angerbodą.

Fenrir-wilk zerwie łańcuchy i połknie słońce.
http://www.suchecka.com
https://www.facebook.com/KatarzynaSucheckaPhotography

Jacob Spahis
Posty: 2308
Rejestracja: ndz cze 15, 2008 7:09 pm
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Jacob Spahis » pn maja 10, 2010 11:40 pm

Koń przygotowany, przy dobrym prowadzeniu rajdu (Zmiany chodów, odpowiednio długie nawroty stępa i kłusa), może bez szkody przejść 50 km dziennie.

Przygotowanie masz rozpisane w wątku o rajdzie "hipologiczów". :)
"Naprzód z długą swobodnie opuszczoną szyją o rozluźnionych, lecz elastycznych mięśniach, z lekkim przodem, czułym pyskiem i sprężystym zadem!" (A. Królikiewicz)

http://www.bazakoni.pl/horse_86431.html

Awatar użytkownika
sepet
Posty: 95
Rejestracja: wt sty 29, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Bolęcin
Kontakt:

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: sepet » pn maja 10, 2010 11:55 pm

Przygotowanie konia do rajdu turystycznego nie jest szczególnie skomplikowane, ale - jak wszystko - wymaga systematyczności. Jeżeli koń regularnie codziennie pracuje, np. pod rekreacją w wymiarze 2 - 3 godzin - to w zasadzie już jest przygotowany kondycyjnie. Celowej jest jednak zwiększenie liczby wyjazdów w teren, jeżeli koń taki chodzi w większości na placu. Podczas rajdu jedziemy głównie stępem i kłusem, pewne odcinki prowadzimy konia w ręku (najlepiej co godzinę przez jakieś 10 min).
Jest to zatem dla konia głównie wysiłek wytrzymałościowy a nie szybkościowy czy siłowy. Nie ma więc większego sensu stosować intensywnego treningu w galopie, interwałów itd, bo to ma cel w przypadku rajdów długodystansowych sportowych, które mają kompletnie inną specyfikę.
Warto też przyzwyczaić konia do dźwigania większego niż zazwyczaj obciążenia. Jeśli jedziemy w dalszą drogę (na kilka dni) i nie przewidujemy regularnej obsługi taborów (samochód z zaopatrzeniem, wóz konny) - to wiele rzeczy trzeba mieć stroczone do siodła, łączenie z zapasem owsa itd. Wówczas stroczony rząd może ważyć 30 kg i więcej.
Stosowałem taki rodzaj jazdy szczególnie w górach, gdzie trudno o zaopatrzenie i dojazd "taborów"
Najlepiej sprawdzały się siodła wojskowe wz 36 (szeregowego).
Pozdrawiam
Mikołaj Rey

Awatar użytkownika
Katarzyna Suchecka
Posty: 176
Rejestracja: wt gru 08, 2009 6:36 pm
Lokalizacja: leszno/londyn
Kontakt:

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Katarzyna Suchecka » wt maja 11, 2010 12:04 am

Przygotowanie do rajdu czytałam muszę sobie odświeżyć, Bardziej mi chodzi o to ile max możne przejść tj czy np da rade przygotować konia tak żeby robił dziennie 70-80km?
....ogromny wilk, jedno z trójki dzieci, jakie Loki miał z olbrzymką Angerbodą.

Fenrir-wilk zerwie łańcuchy i połknie słońce.
http://www.suchecka.com
https://www.facebook.com/KatarzynaSucheckaPhotography

Awatar użytkownika
sepet
Posty: 95
Rejestracja: wt sty 29, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Bolęcin
Kontakt:

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: sepet » wt maja 11, 2010 10:30 am

Owszem, ale zależy trochę w jakim tempie, w jakim terenie itd. Bywało, że jeździłem ponad 100 km dziennie bez szwanku dla konia, ale prawdę mówiąc to trochę hardcore :)
Warto pamiętać, że w kawalerii polskiej normą było ok. 50 km dziennie, a ich konie były bezsprzecznie wytrenowane doskonale. Przy długich dystansach powtarzanych przez szereg dni z rzędu problemem jest nie tylko kondycja konia, ale bardzo łatwo pojawiające się odsednienia, odparzenia, otarcia itd.
Mikołaj Rey

Mazazel

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: Mazazel » pn gru 27, 2010 4:14 pm

Ukazała się taka książka, bardzo praktyczna i pięknie ilustrowana jednocześnie:
"Najpiękniejsze szlaki konne w Polsce", Marzena Józefczyk
Opisuje około 30 szlaków konnych, trasę, jej charakter i trudność, atrakcje przyrodnicze, historyczne, etnograficzne; ludzi i stajnie spotykane po drodze, legendy związane z mijanymi miejscami; każdy szlak ma też oczywiście mapkę. We wstępie pięknie opisana historia długich wędrówek konnych, z nawiązaniami do tradycji kawaleryjskich. Książka bardzo treściwa, są wszelkie potrzebne adresy, telefony, wskazówki, mapki; a przy tym mnóstwo wspaniałych fotografii, dodatkowo porządnie opisanych- kto, gdzie, co to za stajnia, konie, to czego często mi w "końskiej" literaturze brakuje. Jest tez część dotycząca przepisów obowiązujących jeźdźców w lasach i na drogach, oraz podstawowe zasady doboru sprzętu i przygotowania do rajdu. Naprawdę dobra robota i wielka pomoc dla miłośnika rajdowania:)

Awatar użytkownika
oldschool
Posty: 7
Rejestracja: śr mar 02, 2011 1:15 am

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: oldschool » czw mar 24, 2011 12:07 am

Projekt szlaku im. mjr. Henryka Dobrzańskiego "Hubala" był pierwowzorem Łódzkiego Szlaku Konnego już istniejącego. Jest kilka poprawek dotyczących przebiegu trasy, ale idea pozostała: czyli dwie główne pętle: jedna wokół Łodzi, druga wokół województwa Łódzkiego połączone ze sobą dodatkowymi szlakami.
Na trasie oznaczone są stajnie, które zaoferowały gotowość pomocy konnym pielgrzymom (nocleg dla ludzi i koni, miejsca postoju, zimne browarki, itd... :D )
ale również atrakcje turystyczne... ogólne bajka...aż się koniarzowi gęba cieszy.

Jest nawet strona internetowa z mapą i szeregiem udogodnień dla jeźdźca (fotokody, mapa gps do pobrania, zdjęcia ośrodków, kontakt do nich)

http://www.wsiodle.lodzkie.pl

pomrowa
Posty: 2
Rejestracja: czw cze 17, 2010 10:45 am

Re: Rajdy - turystyczne i wyczynowe

Post autor: pomrowa » ndz lip 17, 2011 12:38 pm

Czy możecie dokładnie opisać (bardzo mile widziane zdjęcia) jak dobrze przymocować sakwy do siodła? Chodzi o powiezienie na koniu pewnej ilości rzeczy potrzebnych na całodniową wyprawę w teren.

ODPOWIEDZ